Welkom bij de Health Club Jordaan blog! Hier houden we jullie op de hoogte van allerlei
verschillende tips om lekker te trainen en een gezond lijf te behouden. De maand september
staat bij ons in het teken van: doelen stellen!

We herkennen het allemaal wel: een doel voor jezelf stellen zoals goede voornemens,
betere cijfers voor het komende schooljaar, of gewoon een nieuw fitnessdoel voor jezelf
stellen bij jouw favoriete clubbie om vervolgens erachter te komen dat het net even een te
dikke boterham is. Daarom gaan wij jou vandaag helpen met het behalen van jouw doel!

SMART-doelen
Laten we lekker beginnen bij het begin: het samenstellen van jouw doel! Hiervoor zijn
verschillende tools die je kunt gebruiken. Vandaag hanteren wij de SMART methode
hanteren. SMART staat voor:

Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdgebonden

de SMART-methode kun je dus gebruiken om jouw doelen op te stellen, hieronder leggen wij
uit hoe dat precies gaat.

S → Specifiek
Maak jouw doelstelling zo concreet en specifiek mogelijk door details te benoemen en
duidelijk op te schrijven wat jij voor ogen hebt. Te vage doelen zijn vaak een valkuil. Je kan
hiervoor wat, wanneer en waarom vragen stellen zoals:

● Wat wil je precies bereiken?
● Wanneer wil je dit bereiken?
● Waarom wil je dit doel bereiken?

M → Meetbaar
Je kan doelen meetbaar maken door er cijfers en andere meetbare elementen aan te
koppelen. Zorg er wel voor dat de cijfers meetbaar zijn, hierbij heb je vaak een nulmeting
nodig, deze kun je natuurlijk meteen bij ons inplannen! Tijdens onze Inbody meting +
Doelstelling afspraak kun je goed van start met het formuleren van jouw doel! Na de
nulmeting kun je natuurlijk na 4 weken weer een evaluatie-meting doen zodat je kan bepalen
of je vooruitgang hebt geboekt.

A → Acceptabel
Naast het specifiek en meetbaar maken van jouw doelen moeten doelen natuurlijk ook
acceptabel zijn. Dit betekend dat de door jou gestelde doelen natuurlijk wel acceptabel
moeten zijn! De biceps van Jeroen zijn natuurlijk ook niet in één dag gebouwd, dus het zou
niet acceptabel zijn om dat van jezelf te verwachten in zo’n korte tijd. Een goede check
hiervoor is samen met vrienden of onze collega’s bij Health Club Jordaan te praten over
jouw doel!

R → Realistisch
Jouw doelen moeten uiteraard haalbaar zijn. Ga voor jezelf na of het doel niet te gemakkelijk
is of juist veel te moeilijk is! Uiteraard handig om ook met je vrienden of bij ons bij de Health
Club te bespreken.

T → Tijdgebonden
Het is heel belangrijk om een begin- en eindpunt van jouw doel te bepalen. Een eindpunt
geeft motivatie en maakt het eenvoudiger om het doel te realiseren. Wanneer jij jouw doel
hebt bereikt kijk je terug op wat er allemaal goed ging en naar wat je voor jouw volgende
doel zou kunnen verbeteren.

We zijn er alweer, het einde van de eerste HCJ blog! Maak snel een afspraak bij een van
onze trainers om samen een doel op te stellen!

Back to news