Veel mensen beginnen de December maand met gemixte gevoelens. Vol gezelligheid en lekker eten maar ook ongezond, minder tijd om te sporten en misschien wel een aantal kg aankomen. In dit blog geef ik je een paar tips hoe je hiermee kan omgaan.  

Zorg dat je van tevoren keuzes maakt waar je wel en niet aan meedoet

Heb je ‘s avonds een kerstdiner? Begin dan je dag goed en gezond en zorg dat je voldoende blijft bewegen. Zo kun je voor een mager ontbijt kiezen met kwark en fruit en middags een lange wandeling maken of even hardlopen. Kies tijdens de kerstlunch voor eiwitten en sla het glas met verse jus een keer over. Het is daarentegen niet de bedoeling om met mega honger aan je kerstdiner te beginnen. Dus voedt jezelf wel goed met de juiste dingen. Hierdoor voel je jezelf al beter en een goed gevoel zal ook sneller leiden tot het juiste gedrag. 

Bedenk voor jezelf dat je schuldig voelen niet gaat leiden tot het gewenste gedrag 

Emoties hebben namelijk effect op je zelfregulatie. Als je je schuldig voelt en baalt van jezelf, ga dan eens na waarom je jezelf zo negatief beoordeeld. Zegt het gedrag wat je hebt vertoond iets over jou als persoon? Je moet verdomde veel discipline hebben en al bepaalde gewoontes ingebouwd hebben om tijdens de feestdagen niet af en toe uit de bocht te vliegen. Het is echter wel goed als je jezelf hierdoor niet meteen een vrijbrief geeft om alles los te laten. Want met een paar restricties kan je zeker de schade inperken. Discipline en de juiste gewoontes inbouwen kun je leren maar dit heeft wel tijd en herhaling nodig. I.p.v. dat je baalt van jezelf, kan je beter blij zijn dat je het bewustzijn al hebt en bedenken hoe je dit gaat oefenen.  

Geniet met aandacht en vol overgave 

Uit onderzoek is daarnaast gebleken dat genieten van iets het beste werkt als je dat heel bewust doet. Maak daarom een keuze in wat en wanneer je ergens van wilt genieten en doe dit vól overgave.  Zo kan je je bijvoorbeeld focussen op de gezelligheid en de band die je hebt met familie die je niet vaak ziet. Dit zal de focus van alle hapjes tijdens het borrelen al wat wegnemen. Hierin werkt het dus niet om tegen jezelf te zeggen waar je niet mee bezig moet zijn of niet aan moet denken. Probeer je te focussen op waar je je aandacht wél op wilt richten. Het is daarentegen juist goed om als je wat eet, dit wel met aandacht te doen. Hou je bijvoorbeeld heel erg van wijn? Geniet dan met volle aandacht van een goed glas wijn, van elke slok. Hierdoor zul je waarschijnlijk al minder drinken. Hetzelfde geld voor bv hettoetje; ik ben zelf een echte zoetekauw. Eet het toetje met aandacht en zo rustig mogelijk, dan is het waarschijnlijk niet nodig om een tweede keer op te scheppen.  

Omdat je nu echt van al deze dingen hebt genoten is er geen reden om je schuldig te voelen! Dit zijn immers dagen om te genieten van eten, drinken, gezelschap en elkaar. Ik wens jullie allemaal hele fijne feestdagen, een fijn samenzijn en alvast een spetterende jaarwisseling. Op dat we in 2023 samen alle doelen en intenties waar gaan maken!  

Back to news